تبلیغات
آثار سعید خاوری نژاد - رویکرد مفهومی در طراحی معاصر

آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

رویکرد مفهومی در طراحی معاصر

 


     این کتاب در 100 صفحه در سال 2000 م. توسط انتشارات آی. بی. تاوریس منتشر گردید و در قالب دو بخش متن و عکس توسط ویراستاران مجله تریسی شامل سیمون داونز، راسل مارشال، فیل سادون، اندرو سلبی و جین تورمی تهیه شد. در این اثر به مقوله طراحی مفهومی پرداخته می شود که به عنوان پدیده ای به نسبت جدید در حال یافتن جای خود در حوزه طراحی بوده و به دور از قیدهای بازنمایانه کلاسیک که از طراحی انتظار می رود، به دنبال بیان مفهوم و معنا و استفاده از انواع واسط ها و به شیوه هایی بی پیرایه تر است.



فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

دیباچه

مقدمه

بازی با ظاهر

فکر طراحی

فرضیه دید

معرفی هنرمندان

آثار



پیشگفتار مترجم

     طراحی به عنوان پایه ای ترین فرم از هنرهای تجسمی، از اهمیتی بسزا برخوردار است و نظر به نقش کلیدی آن در ثبت ایده های به ذهن خطور کرده، نمی توان در جایگاه آن تردیدی به خود راه داد. این در حالیست که علی رغم حاکمیت اصول کلاسیک ترسیم در این رشته مادر در طول صدها سال، اینک با جریاناتی متفاوت از گذشته روبرو هستیم که سلطه شیوه های سابق را به چالش کشیده و روش های دیگری که مبتنی بر اصول غیر بازنمایانه و غیر واقع گرایانه هستند را مطرح می کنند. به نظر می رسد که در این جریان جدید، اولویت از فرم، به محتوا و مفهوم تغییر می کند و شیوه های ارائه آن، بسته به نظر هنرمند، به گونه ای متفاوت انجام می شود.

     اثر حاضر نیز ضمن طرح بحثی نظری در رابطه با این روند به نسبت جدید، به ارائه طیفی از آثار هنرمندانی می پردازد که با نگاهی جدید و غیر کلاسیک، به طراحی توجه کرده و کارهای خود را در چارچوب این تغییر پارادایمی به مخاطب عرضه می دارند که بهترین نمودهای آن در قالب تحولات محتوایی و مفهومی در طراحی تجلی می یابد.

     اما نکته مهم در این کتاب، نحوه بیان این دیدگاه جدید و مبانی نظری آن است که با ارائه مفروضات و گزاره های انتزاعی و اغلب بسیار پیچیده خود، کار درک ابعاد گوناگون این رهیافت جدید را گاه پیچیده کرده و نظر به ارجاع به دیدگاه ها و نوشته های متفکرانی مانند ژاک دریدا، مستلزم آگاهی و آمادگی برای رویارویی با چارچوب انتزاعی و نظری بحث می باشد. لذا انتظار می رود مخاطب محترم، مطلع باشد که با نوع جدیدی از تصورِ متأثر از رهیافت پیچیده فلسفی در رابطه با طراحی و روند خلق آن روبرو خواهد شد که با واژگانی از جمله «مفهوم»، «ایده»، «مشاهده»، «برداشت»، «ادراک»، «شناخت» و غیره روبرو می شود که گاه به جای یکدیگر به کار می روند. همچنین باید اشاره شود که مجموعه طراحی های بخش پایانی کتاب نیز براساس دغدغه های مفهومی گردآورندگان این اثر جمع آوری و ارائه شده و همان طور که اشاره خواهد شد، نه بر یک روند آفرینشی مبتنی بر مشاهده و تقلید، بلکه احساسی، اتفاقی و فکری تمرکز می کنند و بنابراین هدف از ترسیم آن ها فراتر از یک بازنمایی واقع گرایانه صرف است.



تصاویری از داخل کتاب




جلد کتاب اصلی




اطلاعات بیشتر