آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

بزرگ ترین هنرمندان، آثار و پیشرفت های هنری قرن بیستم

 


بزرگ ترین هنرمندان، آثار و پیشرفت های هنری قرن بیستم

     این کتاب در 190 صفحه به تعیین نوآوری به عنوان معیار اهمیت آفرینش هنری و دسته بندی هنرمندان مهم به دو گروه تجربی و مفهومی پرداخته و به منظور شناخت هنر این قرن و درک بهتر ماوقع، به چهار موضوع به هم پیوسته رجوع می کند که اطلاع از آن ها می تواند نقش مؤثری در اشراف بر سیر تاریخی و نظری این جریان ایفاء کند. بنابراین با پرداخت به چهار حوزه مهم ترین هنرمندان، برجسته ترین آثار، تأثیرگذارترین پیشرفت های هنری و در انتها بزرگ ترین هنرمندان زن در قرن بیستم، در این مسیر به پیش می رویم.




فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

 

بخش اول

پیش زمینه هنر قرن بیستم

نو کردن هنر

ارزش قائل شدن برای نوآوری

شکاف های نسلی، بخش اول

زبان تجزیه و تحلیل

شکاف های نسلی، بخش دوم

سن و نوآوری

سنجش اهمیت هنری

در نزدیکی قرن بیستم: بازار هنر پیشرفته

در نزدیکی قرن بیستم: عکاسی

مخاطب فزاینده برای هنر

هنرمندان به مثابه افراد مشهور

چند شیوه نگاه به هنر مدرن

 

بخش دوم

بزرگ ترین هنرمندان قرن بیستم

مقدمه

رتبه بندی

هانری ماتیس

پابلو پیکاسو و ژرژ براک

مارسل دوشان

واسیلی کاندینسکی، پیت موندریان و کازیمیر مالویچ

کنستانتین برانکوزی

جکسون پالاک، ویلم دکونینگ و مارک روتکو

جسپر جانز و رابرت راشنبرگ

اندی وارهول و کلاس اولدنبرگ

نوابغ جوان و اساتید مسن

نتیجه گیری

ضمیمه

 

بخش سوم

مهم ترین آثار هنری قرن بیستم

مقدمه

رتبه بندی

زنان آوینیون، 1907 م

برهنه در حال پایین آمدن از پلکان شماره 2، 1912 م

فرم های منحصر به فرد استمرار در فضا، 1913 م

چشمه، 1917 م

یادمان انترناسیونال سوم، 1919 م

گوئرنیکا، 1937 م

چه چیزی خانه های امروزی را این قدر متفاوت، این قدر جذاب می کند؟، 1956 م

موج شکن مارپیچ، 1970 م

دوره های کاری خلاق

خلاقیت مفهومی

 

بخش چهارم

بزرگ ترین پیشرفت های هنری قرن بیستم

پیشرفت ها

داده ها

مدت استمرار

نتیجه گیری

 

بخش پنجم

بزرگ ترین هنرمندان زن قرن بیستم

مقدمه

رتبه بندی

دوره های کاری

جورجیا اوکیف

فریدا کالو

اوا هسه

سیندی شرمن

لوئیز بورژوا

اساتید مسن و نوابغ جوان

نتیجه گیری

ضمیمه




پیشگفتار مترجم


     هنر قرن بیستم به عنوان عرصه ای که بر خلاف هنر کلاسیک قرون گذشته دستخوش تحولات و فراز و فرودهای متعدد بود، نقش غیر قابل انکاری در تغییر جریان کلی هنر داشت و ضمن به چالش کشیدن اصول مرسوم گذشته و ابداع شیوه های آفرینش جدید که آموزه های سنتی را کنار نهادند، مخاطبان و کارشناسان را با گونه های جدیدی از هنر مواجه ساخت که نه تنها سابقه نداشت بلکه مستلزم فراگیری اصول زیبایی شناختی خاص خود بود تا بتوان آثار تولید شده در چارچوب آن را چنان که باید تجزیه و تحلیل کرد. از این رو مبانی نظری و تحلیلی گذشته به طور لزوم نمی تواند چارچوبی درست برای ارزیابی و ارزشگذاری بر این جریان سنت شکن بوده باشد و مشخص است که این به معنای لازمه تحول در معیارهای تحلیلی متخصصان هنری خواهد بود.

     اثر پیش رو شامل پنج مقاله آغازین کتاب انقلاب های مفهومی در هنر قرن بیستم نوشته دوید دبلیو. گالنسون است که در سال 2009 م. توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر گردید و در قالب کتابی کوچک تر، حول موضوع مهم ترین های هنر قرن بیستم ارائه می گردد. در این گزیده، بحثی که با جدیت دنبال می شود توجه به معیار اهمیت هنر و هنرمندان جدید در قرن بیستم است که به اعتقاد نویسنده در میزان و کیفیت نوآوری هنری نهفته است. از این رو نکته ای که به وضوح می توان از آن سخن گفت، ماهیت نوآورانه هنر جدید در قرن بیستم است که معیارها و اصول غالب را به چالش کشید. نکته دیگری که باید مورد اشاره قرار بگیرد نحوه پرداخت به مقوله نوآوری به عنوان ویژگی مهم و معیار اهمیت هنر جدید است که با تفکیک اجزاء آن دنبال می شود. بنابراین ضمن توجه به نقش کلیدی ابتکار، به دسته بندی هنرمندان فعال در هنر معاصر قرن بیستمی به دو گروه نوآوران تجربی و مفهومی پرداخته می شود. هر یک از این دو گروه از هنرمندان خصوصیات خود را داشته و با توجه به شیوه اجراء و ارائه آثار خود که متضمن شناسایی ایشان در جامعه هنری بود تفکیک می شوند.

     نوآوران تجربی، آن دسته از هنرمندانی هستند که به مرور زمان و با انباشت تجربیات خود به تدریج به موفقیت رسیده و در دنیای هنر به رسمیت شناخته می شوند. آن ها را نمی توان در قالب یک یا دو اثر شناخت و در واقع روند آهسته و پیوسته آفرینش هنری ایشان موجبات شهرت و اهمیت هنری آن ها را فراهم خواهد کرد. مسأله ای که در میان اکثریت قریب به اتفاق این دسته از هنرمندان مشاهده می شود این است که اغلب در سنین بالا به شهرت می رسند. در مقابل، گروه دیگری از هنرمندان نوآور قرن بیستمی وجود دارد که به عنوان هنرمندان مفهومی شناخته می شوند. به بیان دقیق تر، این گروه شامل آفرینندگانی می شود که نقش مهم آن ها، تأثیر عمیق و مؤثری است که بر افراد هم دوره و پس از خود می گذارند و می توان این اثرگذاری ها را در قالب ایده یا سبکی هنری شناخت. همچنین باید اشاره کرد که این هنرمندان بر خلاف نوآوران تجربی، اغلب خیلی زود و در سنین جوانی به بزرگ ترین دستاوردهای هنری خود می رسند.

     کتاب، در ادامه تعیین نوآوری به عنوان معیار اهمیت آفرینش هنری و دسته بندی هنرمندان مهم به دور گروه تجربی و مفهومی، به منظور شناخت هنر این قرن و درک بهتر ماوقع، به چهار موضوع به هم پیوسته رجوع می کند که اطلاع از آن ها می تواند نقش مؤثری در اشراف بر سیر تاریخی و نظری این جریان ایفاء کند. بنابراین با پرداخت به چهار حوزه مهم ترین هنرمندان، برجسته ترین آثار، تأثیرگذارترین پیشرفت های هنری و در انتها بزرگ ترین هنرمندان زن در قرن بیستم، در این مسیر به پیش می رویم.

     بخش اول کتاب به پیش زمینه هنر قرن بیستم و مباحث نظری مربوط به معیار اهمیت و نوآوری و دسته بندی های تجربی و مفهومی توجه دارد. در بخش دوم که موضوع آن بزرگ ترین ترین هنرمندان قرن بیستم بوده و در شماری از مهم ترین سبک های این قرن سیر می کند، قصد بر آن است تا برجسته ترین هنرمندان تجسمی این دوره با توجه به تأثیرگذاری آن ها بر جریان کلی هنر و با توجه به میزان رجوع آثار مکتوب هنری به تصاویر آثار ایشان معرفی شوند. بخش سوم این کتاب با مهم ترین آثار هنری به ویژه نقاشی در قرن بیستم سر و کار دارد و برترین نقاشی های ارائه شده که بیش از آثار دیگر مورد توجه کتاب های هنری قرار گرفتند را به ترتیب اهمیت معرفی می کند. بخش چهارم به تأثیرگذارترین پیشرفت ها و دستاوردهای هنری قرن بیستم می پردازد که موجب تحولات اساسی در سیر جریان اصلی هنرهای تجسمی در این قرن شد. در انتها بخش پنجم نیز برجسته ترین هنرمندان زن در این قرن را بر اساس توجه آثار مکتوب به تولیدات ایشان شناسایی، معرفی و رتبه بندی خواهد کرد.



تصویر جلد کتاب اصلی




اطلاعات بیشتر




 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو