تبلیغات
آثار سعید خاوری نژاد - راهنمای مشاهده نقاشی های اروپایی

آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

راهنمای مشاهده نقاشی های اروپایی

 



این اثر توسط الیزابت پرکینز در سال 2013 م. با  محوریت بررسی مجموعه آثار نقاشی اروپایی موجود در موزه  متروپولیتن نوشته شد و در 102 صفحه توسط انتشارات دولتمرد منتشر شد. در این کتاب پس از ارائه مقدمه ای درباره تحولات در نقاشی اروپایی در حدود سال های 1900 ـ 1250، به بررسی نقاشی های اروپایی از چهار منظر وهم آفرینی، مرز، حرکت و روشنایی پرداخته می شود و ابعاد گوناگون آنان مورد واکاوی قرار می گیرد و منبع مناسبی برای تجزیه و تحلیل این آثار به شمار می آید.
 


فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

مقدمه

 

تحولات در نقاشی اروپایی در حدود سال های 1900 ـ 1250 م

جایگاه نقاشی

هویت هنرمند

نقش حامی

ظهور ژانرهای جدید

نقش مواد و تکنیک های نقاشی

تغییرات فیزیکی در نقاشی ها

 

مضامین بصری

 

وهم آفرینی

هانس مملینگ: توماسو دی فولکو پورتیناری و ماریا پورتیناری

ویلم کلاس هدا: طبیعت بی جان با صدف، یک جام نقره ای، و ظروف شیشه ای

ادوارد گارتنر: جاده محلی در برلین

ژاک لویی داوید: آنتوان لوران لاووازیه و همسرش

رامبرانت: مرد در لباس شرقی

جووانی باتیستا تیه پولو: حکایت سیاره ها و قاره ها

 

مرزها

سطح تصویر و مرزهای نقاشی شده

مرزهای ناشی از ترکیب بندی

قاب ها و مرزهای فیزیکی

جووانی دی پائولو: مریم و کودک با قدیسان

آرتمیزیا جنتیلسکی: استر در حضور خشایارشا

آدلاید لابی گیار: خودنگاره با دو شاگرد

ژرژ سورا: هوای گرفته، گراند ژات

ادوارد مانه: قایق سواری

 

حرکت

ژست و حرکات بدنی

حرکات هنرمند

روایت و حرکت ناشی از ترکیب بندی

نیکلا پوسن: ربودن زنان سابین

پیتر بروگل: درو کنندگان

بیاجو دانتونیو: داستان یوسف

ال گرکو: مکاشفه قدیس یوحنا

ژوزف مالورد ویلیام ترنر: شکارچیان نهنگ

 

روشنایی

فرم و فضا

بیان و نمادگرایی

سطوح و نور

یاکوپو باسانو: تعمید مسیح

ژرژ دلاتور: مریم مجدلیه توبه کار

یان ورمیر: زن جوان با یک پارچ آب

کلود مونه: کامیل مونه بر روی یک نیمکت باغ

کاسپار داوید فریدریش: دو مرد در حال تفکر درباره ماه


واژه نامه



 


مقدمه

     این اثر به مخاطب خود کمک می کند تا بر جوانب بصری نقاشی ها تمرکز کرده، از منظری جدید به آثار نگریسته، میان نقاشی های اروپایی و نقاشی های مناطق و دوران هنری دیگر ارتباطاتی پیدا کند، و مسیر مضمونی آن ها را بیابد.

     این منبع، چهار مضمون ـ وهم آفرینی، مرزها، حرکت، و روشنایی ـ را ارائه می کند که ما را دعوت به ترک روایت گاهنگارانه تاریخچه نقاشی، و تمرکز بر جوانب بصری آن می کند که هنرمندان را قرن ها درگیر کرده است. مقدمه هر یک از این چهار بخش، در جوانب متعدد هر یک از مضامین خاص و چالش های مختلف ارائه شده توسط آن ها سیر می کند. تنوع رویکردهای هنرمندان در قبال این چالش ها، در قالب پنج یا شش نقاشی مربوط به هر مضمون به نمایش در می آید. در حالی که مقدمه ها دلالت کننده و وسیع هستند، مطالب مربوط به خود نقاشی ها ایده هایی ملموس درباره فرم، تکنیک، و معنا ارائه می کنند.

     با سر و کار داشتن با ویژگی های بصری نقاشی ها ممکن است روندهای مشترکی میان شیوه های نقاشان یافته یا متوجه تفاوت میان رویکردهای هنرمندان در قبال کار خود شویم. همچنین ممکن است راه هایی برای مرتبط کردن نقاشی ها با تجربه معاصر و زمینه های تاریخی گسترده تر بیابیم. این اثر، مروری اجمالی بر برخی چالش های عمده را ارائه کرده و به ما در ایجاد این نوع ارتباطات کمک می کند.

     کار را با ویژگی های بصری نقاشی آغاز کرده و با شیء پیش روی خود به سرعت درگیر می شویم. همراه کردن معنا، کارکرد، یا زمینه با این عمل اصلی نگاه کردن، به ما اجازه می دهد تا به دیده خود اعتماد کرده و تاریخ هنرِ تجلی یافته در شیء را مشاهده کنیم.





تصویر جلد کتاب اصلی




اطلاعات بیشتر