آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

از نگاه ون گوگ: گزیده طراحی ها و نقاشی های استاد بزرگ

 


     این اثر در 200 صفحه به نام «از نگاه ون گوگ: گزیده طراحی ها و نقاشی های استاد بزرگ» به زندگی و آثار ونسان ون گوگ نقاش مشهور هلندی می پردازد و در سال 2005 م. توسط انتشارات آرکتوروس منتشر شده است. کتاب پس از ارائه مقدمه ای به نسبت کوتاه از زندگی هنرمند آثار وی را از نظر موضوعی به 9 بخش دسته بندی کرده و ضمن ارائه نمونه های گزیده از نقاشی های او به ارائه توضیحاتی پیرامون اثر می پردازد. این کتاب از آن جهت ارزشمند است که بر خلاف سایر آثار موجود در بازار هنری ایران نه حول نامه ها یا زندگی شخصی ون گوگ بلکه بر روی آثار نقاشی وی تمرکز کرده و آن ها را تفسیر می کند.

 


فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

 

مقدمه

تلاش های اولیه

فضاهای داخلی، نماهای بیرونی، افراد و اماکن

خانه لویرز

باغ نزدیک اتن

کارگران زن و مرد معدن در حال رفتن به سر کار

سیب زمینی خورها

دست ها

سر زن کشاورز

پیرمرد با پیپ

شخصی در جاده

 

زندگی کارگری

کشاورزان، معدنکاران، کارگران مزرعه و فعالیت های خانگی

بافنده از نمای جانبی

خیاط زن اهل اسکونینگن

مردی در حال کشیدن چنگک

معدنکاران زن

زن کشاورز در حال چرخاندن قرقره

زن کشاورز در حال کندن زمین

زن کشاورز خم شده در حال خوشه چینی

 

تأثیرپذیری های هنری

تصاویر برنار، میله، دولاکروا، گوگن، رنوار، سورا، پیسارو و هیروشیگه

زنان و کودکان اهل بریتانی

ظهر، استراحت و بذرپاش

سامری خوب

آرلی (بانو ژینو)

سالن رقص در آرل

پل در زیر باران و درخت آلو شکوفه دار

پرتره شخصی با کلاه نمدی خاکستری

 

خورشید و جنوب

مناظر طبیعی، تصاویر دریایی و شبانگاهی

پل متحرک همراه با کالسکه

شب پرستاره

کومه علف خشک در نزدیکی مزرعه

قایق های ماهیگیری در ساحل

منظره طبیعی در نزدیکی مون ماژور به همراه یک قطار

تراس کافه در شب در آرل

پارک عمومی به همراه یک زوج و یک درخت صنوبر آبی و ورودی پارک عمومی در آرل

سرباز فرانسوی

خانه زرد

 

محیط خودمانی

افراد و اماکن مهم

اتاق خواب ونسان

صندلی ونسان و صندلی گوگن

باغ بیمارستان سنت پل

مارگریت گاشه پشت پیانو

پرتره تئودور ون گوگ (پدر ون گوگ) و پرتره مادر هنرمند

پرتره شخصی با گوش باند پیچی شده

اندوه

 

چکامه های بیرونی

مناظر به دقت برگزیده شده از طبیعت

مزرعه با شقایق ها

منظره طبیعی در باران

کناره گندمزار با شقایق ها و یک چکاوک

مسیر آلیسکامپ

قدم زدن در هوای تاریک و روشن

منظره به همراه خانه

درختان شکوفه زده

ماهیگیری در بهار

نیمکت سنگی

درختان سرو

ساقه های سبز ذرت

تاکستان سرخ

 

مردم از نمای نزدیک

دوستان، آشنایان و بچه ها

پیکره برهنه لمیده

پرتره زن با میخک های صد پر

پرتره شخصی در جلوی سه پایه

ستوان میلیه

دختر نشسته بر صندلی حصیری، نیم پیکر

ژوزف رولن نشسته بر روی صندلی حصیری، با ارتفاع سه چهارم قد

کشاورز پیر، پاسیانس اسکالیه

کامیل رولن و آرماند رولن

آگوستین رولن (لالایی)

پر تانگی

دکتر گاشه نشسته در پشت یک میز

 

طبیعت بی جان

آشیانه پرندگان، پوتین ها، گل ها، میوه ها و وسایل

یک جفت کفش کهنه

لاله های واژگون در یک گلدان مسی

گلدان با چند آفتابگردان

سبد با چند لیمو

بشقاب با چند پیاز

ظرف ها، بطری ها و قمقمه ها

کتاب های زرد

گلدان با گل های گندم و شقایق

گلابی ها

لانه پرندگان

نشانه های میرایی

نمادگرایی، تیمارستان ها و سایر فضاهای بسته6

بذرپاش با خورشید در حال غروب

کافه شبانه

خاطره باغ در اتن

فواره و باغ تیمارستان

حیاط تمرین

منظره کوه از میان دیوارها به همراه خورشید در حال طلوع و مزارع سبز

گندمزار محصور به همراه دروگر

جاده با افراد در حال راه رفتن، کالسکه، سروها، ستاره و هلال ماه

کلیسا در اوور سور واز

گندمزار در زیر آسمان های تهدید آمیز به همراه کلاغ ها

 


پیشگفتار کتاب 

     ون گوگ می گوید به انتخاب خود ماجراجو نشد بلکه تقدیرش چنین بود. هنرمندی که نقاشی هایش از چنان اصالتی در رنگ گذاری و فرم برخوردار است که در اولین نگاه متوجه تعلق آن ها به او می شویم. نقاشی که در برخورداری از تلخی و مشقت زندگی با بسیاری از نقاشان امپرسیونیست مشترک بود و همان طور که نویسنده اثر حاضر می گوید نمونه ای از یک نبوغ شکنجه شده است. مردی که دیر شناخته شد و زود رفت و چندین دهه لازم بود تا ونسان ون گوگ نقاش شهیر هلندی در سلسله مراتب نقاشان بزرگ تاریخ هنر جایگاهی درخور بگیرد. چیزی که ون گوگ را به هنرمندی برجسته تبدیل می کند پرداخت ساده و واقع گرایانه به دردها و مشقات زندگی بود نه فرم هنری او که در آن زمان مورد انتقادات گسترده حتی از جانب نزدیکانش قرار می گرفت. ون گوگ تنها یک دهه از عمر کوتاه خود را به نقاشی تخصیص داد اما با چنان پشتکار حیرت آوری به خلق آثار خود پرداخت که در همین دوره نه چندان طولانی بیش از 860 نقاشی رنگ روغن و 1300 اثر آبرنگ، طراحی و چاپی آفرید. موضوعات اصلی هنر او شامل پرتره، پرتره شخصی [خودنگاره]، طبیعت بی جان و منظره طبیعی از جمله درختان سرو، گندمزارها و گل های آفتاب گردان می شود.

     از آن جایی که مترجم بسیار مایل بود درباره ون گوگ اثری به پیشگاه مخاطبان ایرانی ارائه کند خوشبختانه فرصتی فراهم شد تا به این مهم بپردازد. در صورت صرف نظر از کتاب هایی که ون گوگ یکی از چند هنرمند مورد بررسی در آن است مانند کتاب رام‍ب‍ران‍د، ه‍وک‍وس‍ای‍ی‌ و وان‌ گ‍وگ (ترجمه‌ و ت‍ال‍ی‍ف‌ پروی‍ز رض‍ای‍ی، نشر طری‍ق‌ ک‍م‍ال، 95 ص، ۱۳۷۸) و رسولان رنگ: نگاهی به احوال و آثار ونسان ون گوگ، پابلو پیکاسو، مارک شاگال (اثر نوشین معینی کرمانشاهی، نشر فرزان روز، 213 ص، ۱۳88)، کتاب هایی که به طور خاص درباره ون گوگ در ایران به چاپ رسیده را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که به زندگی، آثار هنری و نامه های او می پردازند: آثار دسته اول شامل کتاب زن‍دگ‍ی‌ و ه‍ن‍ر وان‌ گ‍وگ‌ (اثر پیر ک‍ل‍ب‍ان، ت‍رج‍م‍ه‌ ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر م‍ع‍ص‍وم‌ ب‍ی‍گ‍ی، م‍وس‍س‍ه‌ ان‍ت‍ش‍ارات‌ ن‍گ‍اه‌، 295 ص، ۱۳۸۱)‌، م‍ردی‌ ک‍ه‌ خ‍ورش‍ی‍د را دوس‍ت‌ م‍ی‌داش‍ت‌ (زن‍دگ‍ان‍ی‌ ون‍س‍ان‌ وان‌ گ‍وگ‌) (اثر ج‍ک‌ ری‍م‍ون‍د ج‍ون‍ز، ت‍رج‍م‍ه‌ اب‍راه‍ی‍م‌ ی‍ون‍س‍ی‌ و م‍ه‍دی‌ ان‍ص‍اری‌، نشر آزادم‍ه‍ر، 256 ص، ۱۳۸۲)، ون‌ گ‍وگ (اثر لاراون‍ی‍ک‍ا م‍ازی‍ن‍ی، م‍ح‍م‍درض‍ا پ‍ورج‍ع‍ف‍ری‌، نشر آون‍د دان‍ش، 192 ص، ۱۳۸۳)، ون‍س‍ان‌ ون‌‌گ‍وگ (نوشته ه‍رب‍رت‌ فران‍ک، ترجمه‌ م‍ح‍م‍ود رام‍ب‍د، ش‍ه‍ر ک‍ت‍اب‌ و نشر ه‍رم‍س، 215 ص، ۱۳۸۶)، شور زندگی (اثر ای‍روی‍ن‍گ‌ اس‍ت‍ون، ت‍رج‍م‍ه‌ م‍اری‍ن‍ا ب‍ن‍ی‍ات‍ی‍ان‌، نشر نشانه، 725 ص، 1389) و ونسان وانگوگ ۱۸۹۰ ـ ۱۸۵۳: رویا و واقعیت (اثر اینگو اف. والتر، مترجم ساجده الهامی، نشر یساولی‏، 96 ص، ۱۳۹۰) در دسته دوم شامل دل‍ت‍ن‍گ‍ی‌ اب‍دی‌: ب‍ررس‍ی‌ دوازده‌ اث‍ر ش‍اخ‍ص‌ وی‍ن‍س‍ن‍ت‌ ون‍گ‍وک (اثر ب‍ه‍زاد س‍ل‍ی‍م‍ان‍ی‌، نشر ژاله، 90 ص، 1383) و طراحی‌های ون گوگ (اثر الگا پتروچوک، ترجمه نازلی اصغرزاده، نشر شباهنگ، 222 ص، ۱۳۸۹) و در دسته سوم شامل ن‍ام‍ه‌ه‍ای‌ وان‌ گ‍وگ (ت‍رج‍م‍ه‌ رض‍ا ف‍روزی‌، نشر نگاه، 549 ص، 1380) و پروانه و یوغ : بازخوانی نامه‌های ونسان ونگوگ (اثر محمد چرم‌شیر، نشر نی، 95 ص، ۱۳۸۸).

     کتاب پیش رو در دسته دوم قرار می گیرد و با ارائه منتخبی از آثار وی و اضافه کردن توضیحاتی پیرامون طراحی ها و نقاشی ها، تصویری دقیق تر از نقاش پسا امپرسیونیست هلندی خلق کرده و مخاطب را با داستان نهفته در دل بسیاری از تابلوهای دوست داشتنی او آشنا می سازد. او به این منظور کتاب در قالب 9 فصل به دسته بندی آثار ون گوگ از منظر موضوعی می پردازد. در آثار ابتدایی به فرم های در حال تکامل هنرمند و سپس طیف محدود رنگ های محزون او اشاره می شود که متأثر از شیوه انتخاب رنگ رامبراند بود. ون گوگ بر این باور بود که فرم پیکر نه به شیوه مورد انتظار بلکه باید به صورتی ترسیم شود که بازگو کننده حس درونی و واقعیت موضوع باشد. از این رو می توان او یک آرمان گرا دانست منتها با این تفاوت که ملتزم به آرمان های شخصی خود در بازنمایی هنری بود. امید آن می رود که حاصل تلاش مترجم، جز لذت و آگاهی بیشتر مخاطب نباشد.



تصاویری از داخل کتاب





تصویر جلد کتاب اصلی

 



اطلاعات بیشتر
  • > معرفی کتاب در سایت آمازون
  • > شناسنامه این کتاب در سایت کتابخانه ملی ایران
  • > این کتاب توسط انتشارات بیهق کتاب منتشر می شود.


  •  
     
    ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو