تبلیغات
آثار سعید خاوری نژاد - لئوناردو داوینچی؛ هنرمند، مخترع و همه کاره

آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

لئوناردو داوینچی؛ هنرمند، مخترع و همه کاره

 

     این اثر در بیش از 250 صفحه ترجمه ای از کتاب راشل کستلر گراک از مجموعه کتاب های سازندگان قرون وسطی و رنسانس می باشد که در سال 2006 میلادی توسط ناشران چلسی هاوس منتشر گردید و به زندگی لئوناردو داوینچی نقاش، معمار، تندیسگر، ریاضیدان، مهندس، دانشمند، موسیقیدان و کالبدشناس ایتالیایی برجسته دوران رنسانس می پردازد. داوینچی خالق آثار معروف مونالیزا و شام آخر را ‌الگوی واقعی انسان همه کاره دانسته ‌اند که در سال 1461 میلادی در فلورانس در کارگاه نقاشی وروچیو به کار پرداخت و به تدریج به مقام استادی در این هنر رسید. وی مدت ها نقاش دربار لویی دوازدهم و فرانسیس اول بود و همواره در کنار نقاشی به مطالعه در علم تشریح و ریاضیات می پرداخت. داوینچی برای طرح های خود به وسیله خط معکوس یادداشت هایی نوشته است که فقط آن ها را در آیینه می توان خواند. شاگردان و مریدان وی پس از مرگ داوینچی دفاتر پیش طرح ها و یادداشت های او را به دقت برای ما حفظ کرده ‌اند.

     این کتاب در قالب نه بخش به زندگی وی از ابتدا تا مرگ می پردازد. بخش های آغازین به دوران ابتدایی زندگی و نوجوانی وی اشاره کرده و شرحی بر چگونگی تولد، رشد، گرایش به هنر و نشان دادن استعدادی چشمگیر توسط وی می باشند که موجبات عزیمت وی به فلورانس و یادگیری هنر نزد وروکیو را فراهم نمود. او با یادگیری طراحی و نقاشی به تدریج از استاد خود وروکیو پیشی گرفته و با جلب نظر بزرگان به زودی به استقلال هنری و سرانجام به مقام استادی رسید.

     بخش های میانی به فعالیت های عمده وی در کارگاه خود و اقدامات هنری در اماکن مختلف ایتالیا از جمله میلان توجه داشته و در بخش های پایانی نیز به اختراعات و ابداعات فنی و مهندسی لئوناردو اشاره شده و فعالیت های وی در زمینه پرواز و مورد بررسی قرار می گیرد. در انتها درباره روزهای پایانی عمر داوینچی اطلاعاتی ارائه می شود. پس از آن در بخش ضمائم یک جدول زمانی درباره زندگی او و همچنین بیش از 150 اثر برگزیده طراحی و نقاشی داوینچی به نمایش در می آید.

 


فهرست مطالب

 

پیشگفتار مترجم

 

بخش اول: همه کاره

 

بخش دوم: نابغه تنها

دفترچه لئوناردو

 

بخش سوم: شاگرد جوان

آموختن هنر

دشمن بزرگ

 

بخش چهارم: نقاشی های اولیه

نقاشی های داوینچی

کشف کارگاه داوینچی

 

بخش پنجم: کارگاه لئوناردو داوینچی

روی دیگر داوینچی

سنت جرام

ترک فلورانس

مطالعه دورنمای خطی

 

بخش ششم: در میلان

در بارگاه ها

جاه طلبی لودویکو اسفورتسا

 

بخش هفتم: بازگشت به خانه

بازگشت به فلورانس

جستجوی پاسخ ها

مجذوب اشیاء شدن

یک نقاشی برای فلورانس

اختراعات داوینچی

 

بخش هشتم: پرواز

پرنده شدن

سرقت مونالیزا

 

بخش نهم: مرگ

زندگی در رم

سفر پایانی

 

جدول زمانی

 

ضمائم: گزیده آثار نقاشی و طراحی داوینچی

 

کتاب شناسی

 

مطالعه بیشتر

 

معرفی نویسنده

 


پیشگفتار کتاب

     در صورت انتخاب گروهی از هنرمندان و اساتید بزرگ ایتالیایی در دوران رنسانس، بی تردید لئوناردو داوینچی، نقاش، معمار، پیکرتراش، موسیقیدان، ریاضیدان، مهندس، دانشمند و کالبدشناس ایتالیایی را باید به عنوان یکی از اعضای اصلی این گروه در نظر گرفت که در کنار افرادی چون میکلانژ و رافائل نقش مهمی در توسعه هنر در این دوران داشته و با ارائه آثاری بی نظیر در نوع خود تأثیراتی شگرف در این حوزه ایجاد نمود.

     اگرچه بسیاری از کارشناسان نقاشی در میان این سه نفر به قدرت دست رافائل و پیکرتراشی حیرت انگیز میکلانژ اشاره می کنند اما داوینچی نیز دارای قابلیت های خود را داشته و در صورتی که از نقاشی های احترام برانگیز رافائل بر روی دیوارهای سن پیتر در واتیکان و همچنین میکلانژ و وقف جسم و جان و در یک کلام عمر خود به دنیای هنر و نبوغ وی در حوزه پیکرتراشی و برنامه دشوار نقاشی وی بر روی سقف عبادتگاه سیستین بگذریم، آثار و توانمندی های متنوع و تحسین برانگیز لئوناردو داوینچی که خود را بر خلاف این دو نه تنها در حوزه هنر بلکه سایر علوم و فنون آشکار نمودند بی ترید مبین جایگاه والای این هنرمند خوش فکر و استاد بزرگ هنر رنسانس ایتالیایی خواهد بود.

     اثر حاضر نیز قصد دارد با ارائه شرحی نه چندان مفصل از تولد، دوران رشد، آموختن هنر، استادی و سرانجام پایان زندگی داوینچی به افزایش اطلاعات مخاطب در این زمینه بپردازد و به این منظور مطالب خود را در قالب نه بخش با زبانی ساده و قابل فهم به مخاطب تقدیم می دارد. همچنین گزیده ای از آثار مختلف وی شامل نقاشی، طراحی، نقشه، طرح فنی، پیکره و سایر موارد تقلید شده از طرح های او به این کتاب اضافه گردید که اطلاعات مکمل آن ها از کتاب معتبر « لئونارودو داوینچی: مجموعه کامل نقاشی ها و طراحی ها، فرانک زولنر و یوهانس ناتان، انتشارات تاشن، 2003 م. » گرفته شد. البته در رابطه با این موارد به ویژه طراحی ها باید اعلام شود اطلاعات مربوط به آن ها به عنوان مثال سال خلق اثر و ابعاد آن ممکن است در منابع مختلف با اندکی تفاوت ذکر شده باشد.همچنین بر خلاف رویه حاکم بر شیوه کار مترجم، این بار در ساختار ساده و کوتاه متون کتاب تغییراتی داده شد و پرسش های مطرح شده در آخر هر بخش نیز حذف گردید. در پایان امید آن می رود اثر پیش رو قادر به ارائه اطلاعاتی مفید و گسترش دانش خواننده نسبت به زندگی و آثار این استاد بزرگ و چهره برجسته در تاریخ هنر بوده باشد.

 

 


تصاویری از داخل کتاب

        

        

        

 

 


تصویر جلد کتاب اصلی

 

  

 

 


اطلاعات بیشتر